Estas aquí
Home > Empresas > Empreses de l’alimentació i de complements de moda de la Ribera inicien el procés per a la creació de clusters empresarials

Empreses de l’alimentació i de complements de moda de la Ribera inicien el procés per a la creació de clusters empresarials

Empresaris de la Ribera de la Alimentació

El Pacte Territorial per l’Ocupació en la Ribera (PATER), ha mantingut dos jornades de treball amb empreses de l’alimentació i de complements de moda de la Ribera per a la creació de dos cluster relacionats amb sengles sectors. Estes reunions han tingut lloc en el context d’actuació del projecte europeu Innovate-MED, que s’ha marcat com a objectiu la internacionalització dels productes relacionats amb els segments d’activitat econòmica mencionats.

Un cluster és una concentració d’empreses, institucions i altres agents relacionats entre si per un mercat o producte, en una zona geogràfica definida, de manera que suposa un punt de trobada i d’avantatges competitius per a les empreses que s’inclouen en ell. “Esta és una forma d’agrupar-se diferent del que coneixem fins ara i totalment nova en la nostra comarca, ja que els cluster no sols estan formats per les empreses del sector, sinó també per un altre tipus d’organitzacions, com a entitats públiques i instituts tecnològics que oferisquen en el seu conjunt un impuls a determinades activitats econòmiques, com les dos sobre les quals s’està treballant”, ha assenyalat la presidenta del PATER, Rosa Sebastià.

D’esta manera, durant la tercer trobada mantinguda amb l’empresariat del sector alimentari de la Ribera, celebrada el passat 26 de gener i a la que van assistir 10 negocis, es van marcar com a possibles línies d’actuació conjunta les relacionades amb un model de transport comú, avantatges per a l’obtenció de combustible més barat, serveis de paqueteria, subministrament elèctric, compra conjunta d’embalatges, obtenció de subvencions per a l’exercici d’activitats comercials, programes de visites, assistència a fires i tecnologia de la informació i comunicació comuna. Estes propostes de treball es plasmaran pròximament a través d’uns estatuts constitutius del cluster, que hauran de ser aprovats per tots els seus membres.

Per la seua banda, la primera jornada de treball amb el sector de la moda i complements es va dur a terme ahir amb l’objectiu d’informar l’empresariat sobre els avantatges d’unir-se a través d’un cluster, de manera que es van exposar altres casos d’èxit i es van marcar els pròxims passos per a la consecució d’una aliança d’este tipus. En total van assistir a esta trobada 13 empreses del sector amb la voluntat de continuar en este projecte d’unió.

Esta acció d’impuls de clusters s’emmarca dins del  projecte Innovate-MED, finançat per la Unió Europea, que té com a finalitat establir accions innovadores que incrementen el potencial de mercat entre les xicotetes i mitjanes empreses de les zones del Mediterrani que participen en este projecte, localitzades a Espanya, Grècia i Itàlia. En este sentit, una de les primeres decisions dels socis del projecte, va ser “l’acord per a treballar sobre uns sectors concrets, com són l’alimentari i el de complements de moda, comuns a totes les regions associades i que seran beneficiaris de totes les activitats del projecte”, ha explicat Sebastià, el qual ha detallat que el PATER també està en contacte amb altres institucions per a la seua inclusió en estos clusters.

Tots els socis d’este projecte europeu són autoritats locals i cambres de comerç responsables en part del desenrotllament econòmic dels seus territoris. D’esta manera, entre els associats es troba la comarca de Dodecanese (Grècia), la Diputació d’Alacant, la Cambra de Comerç d’Heraclion (Grècia), el PATER i la província de Nàpols, que realitza les labors de coordinació del projecte. Així mateix, la Fundació Comunitat Valenciana Regió Europea és el soci encarregat de la difusió dels resultats del projecte a escala europea.

El projecte Innovate-MED, dedicat al foment de la internacionalització de les pimes mediterrànies es va a desenrotllar fins a setembre de l’any 2011 i l’àrea d’aplicació és de característiques semblants, caracteritzada per pimes amb fortes tradicions i uns productes d’alta qualitat, però que no poden competir en el mercat global, per presentar una sèrie de limitacions i carències.

Estes PIMES, segons ha explicat Sebastià, estan cada vegada més amenaçades per la pèrdua de mercats, donada la falta de capacitat d’innovació i estancament de les activitats tradicionals industrials. A més, la naturalesa fragmentada de la majoria de negocis, “les dificultats per a aconseguir els mercats internacionals i l’accés limitat a crèdits bloquegen les oportunitats per a la seua internacionalització”, ha assenyalat la presidenta del PATER.

El PATER és un organisme autònom format per cinc entitats en col·laboració amb el SERVEF: Mancomunitat de la Ribera Alta, Mancomunitat de la Ribera Baixa, CC.OO., UGT i Confederació Empresarial Valenciana, dins de la qual s’inclouen les associacions empresarials comarcals FEDALCIS i l’Associació Empresarial d’Alzira. El seu principal objectiu és el disseny i la promoció d’accions per a la creació d’ocupació, la inserció sociolaboral i el desenrotllament econòmic de la Ribera.

Top